de Adriana Ioana Bârcean,
profesor de Cultură și civilizație engleză&Teatru la Palatul Copiilor Deva, filiala Orăștie
profesor de limba franceză la Liceul Teoretic ”Aurel Vlaicu ” Orăștie
Aceasta este o întrebarea absolut firească atunci când vorbești de aspecte care nu țin de predare și de actul didactic, în general. Dar educația este despre învățare și învățarea nu se face numai în cadrul formal al instituțiilor de învățământ. Învățarea este de mai multe tipuri iar generațiilor care vin le e mult mai la îndemână să învețe experiențial, prin a face și nu doar prin a afla, la nivel cognitiv. De fapt, așa învățăm cu toții mai bine și amintirea devine astfel, experiență.
Începutul iernii m-a găsit la Costești, la Pensiunea Lupul Dacic, învățând lucruri noi împreună cu oameni cunoscuți ai zonei. Singura din domeniul educației, am aflat împreună cu acești minunați colegi cursanți și cu Caroline și Leo (și mai apoi cu echipa de la MET care s-a alăturat) despre felul în care promovăm valorile de patrimoniu local și nu în ultimul rând, valorile de patrimoniu UNESCO.
Îmi amintesc de Leo și de o poză de-a lui pe care ne-a proiectat-o în cadrul atelierului – o fotografie în care el era la Orăștie într-o intersecție unde erau 3 indicatoare spre obiective de patrimoniu UNESCO. Da, la Orăștie! Această imagine o retrăiesc și eu, trecând des prin acea intersecție în drumul spre școală.
Nu am știut mare lucru despre Sarmizegetusa până atunci. Știam doar că e un loc unde merg elevii în vacanțe sau cu școala, în excursii tematice.
Am aflat apoi, din vizita la sit cu grupul, în cadrul atelierului, că lucrurile sunt mult mai complexe și că informația trebuie să o cauți și să o dai mai departe, mai ales dacă ești dascăl.
Am descoperit de la profesori arheologi din zonă că sunt elevi de la Liceul Teoretic ”Aurel Vlaicu” care, în verile toride, stau și ajută experții în situri, contribuind și ei la marile descoperiri... Astfel, am aflat de Tudor din XII-a B (recomandat fiindu-i de profesorul arheolog al sitului să se îndrepte spre meseria de arheolog pentru că ”are o mână fină și documentează ca un expert” ), de Nicolae dintr-a XI-a A sau de Mimi, dintr-a IX-a. Adolescenți care din curiozitate ajută la descoperiri extraordinare. Zi de zi, așteptând, să se reveleze și mai mult din situl care ne surprinde mereu cu bogăția lui.
Acest atelier a fost context real de creare de prietenii și de descoperire de oameni resursă care să te apropie de adevărul locurilor.